یکی از راههای معرفی برند بر مخاطبان در گستره بسیار وسیع، حضور برند کسبوکار شما در نمایشگاهها و دریافت غرفههای نمایشگاهی است. شما و کسبوکارتان بهراحتی میتوانید با حضور در نمایشگاهها با رقبا در حیطه کاری خود و در شرایط یکسان تبلیغاتی رقابت نموده و به معرفی و تبلیغ کسبوکار خود بپردازید. نکته حائز اهمیت در مورد حضور در نمایشگاه و اخذ غرفههای نمایشگاهی آن است که شما میتوانید با مخاطبان خاص و عام ارتباط برقرار کنید و کسبوکار خود را به صورت حضوری و روشن در معرض دید و معرفی قرار دهید. فرصت حضور در نمایشگاهها میتواند فعالیت و کسبوکار شما را به گونه ای زنده در اختیار مخاطبان قرار دهد که این امر برای معرفی صحیح و دقیق برند شما خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه انواع غرفههای نمایشگاهی و ویژگیهای آنان و انواع غرفه سازی نمایشگاهی را بررسی خواهیم نمود.
طراحی و ساخت غرفه های نمایشگاهی، اهمیت زیادی برای اغلب شرکت کنندگان نمایشگاه ها دارد زیرا در رسیدن به اهداف تعیین شده برای حضور و موفقیت هر شرکت در نمایشگاه بسیار موثر است. از آنجا که غرفه هر شرکت از رکن های اصلی و اساسی حضور و از عوامل موثر و مهم در موفقیت هر نمایشگاه است، در طراحی غرفه های نمایشگاهی به مراحل چگونگی طراحی و غرفه آرائی در نمایشگاه ها بصورت جامع پرداخته می شود.
طراحی غرفه نمایشگاهی اهمیت ویژه ای در جذب مخاطبان در نمایشگاه و استفاده بهینه از فضاهای غرفه دارد ؛ به علت محدود بودن فضای نمایشگاه و هزینه بالای اجاره غرفه نمایشگاهی و تبلیغات پیرامون غرفه ،طراحی غرفه از اهمیت بالایی جهت نیل به اهداف غرفه داران برخوردار است .طراح غرفه باید توجه داشته باشد که تمامی نیاز های غرفه داران را به صورت کامل درک نماید و اطلاعات بدست آمده را به بهترین نحو ممکن در طراحی غرفه پیاده سازی نماید.چرا که طراحی اصولی غرفه در جذب مخاطبان در نمایشگاه تاثیر گذار میباشد.برخی از دلایل توجه غرفه سازان به طراحی غرفه، نمایش هویت سازمانی غرفه دار در طراحی غرفه از نظر فرم طراحی غرفه ، رنگ بندی سازمانی ، طراحی لایت باکس ،نمایش لوگو شرکت و فضای نمایش محصولات میباشد.
طرح غرفه ، نوع مواد و متریال مصرفی ، توانایی تیمهای اجرایی و …همگی عوامل تاثیر گذار در قیمت غرفه نمایشگاهی ست . به طور کل هر طرح غرفه نمایشگاهی ، قیمت خاص مربوط به خود و متفاوت از قیمت سایر طرحها را داراست . مشارکت کنندگان برای شرکت در نمایشگاه همیشه به دنبال پیش بینی هزینه های نمایشگاه خود هستند که هزینه غرفه سازی یکی از مهم ترین آنهاست. به طور متوسط هزینه طراحی و اجرای غرفه های خود ساز در نمایشگاه بسته به متراژ غرفه به ازای هر متر مربع است . ستفاده از مواد چند بار مصرف شده و یا به کار گیری تیمهای اجرایی درجه دو و سه یکی از راهکارهای کاهش هزینه غرفه سازی میباشد که در نهایت باعث کسب نتیجه منفی در ساخت یک غرفه نمایشگاهی خواهد شده . در شرایطی که کارفرما با محدودیت هزینه روبروست ، استفاده از غرفه های مدولار مانند ماکسیما که هزینه بسیار پایین تری نسبت به غرفه های خود ساز دارد ، راهکاری مناسب برای حضور در نمایشگاه است.نکته حائز اهمیت این است که موفقیت یک غرفه بیشتر به طرح آن بستگی دارد که در راستای اهداف شرکت، طراحی شده باشد. هزینه غرفه نمیتواند به تنهایی ضامن موفقیت یک غرفه باشد. بارها در نمایشگاههای مختلف شاهد اجرای غرفه های پر هزینه ای بوده ایم که ارتباط چندانی با هویت سازمان یا محصول کارفرما نداشته و باعث شکست حضور یک برند در نمایشگاه شده. باید به این نکته نیز توجه کرد که برای موفقیت یک طرح اصولی و حساب شده، اجرای متناسب شرط لازم است.